top of page

קרע בגיד אכילס

גיד אכילס, כמו שאר הגידים, מחבר בין שריר לעצם- והוא ממוקם בחלק האחורי של הרגל התחתונה. גיד אכילס הוא העבה ביותר בגוף האדם והוא נושא את משקל הגוף שלנו ובעל תפקיד קריטי בתנועה, הגיד מורכב מרקמות קשיחות וסיביות של רקמת חיבור הנותנות לו את החוזק המבני והעמידות. הגיד מעביר את הכוח של שרירי השוק האחוריים ומאפשר לנו ללכת, לרוץ, לקפוץ ולנחות.

הכוחות המופעלים על הגיד יכולים להיות גבוהים מאוד- ובמקרים נדירים, הגיד יכול להיקרע ולהתנתק.





סיבות וגורמים תורמים לקרע בגיד

קרע בגיד האכילס נפוץ אצל גברים בגיל העמידה ולרוב קורה בפעילות ספורטיבית הכוללת קפיצות בכוח מרבי\ כוח מתפרץ לדוגמא כדורסל, כדורעף, טניס, סקווש וכדורגל.

הגורמים התורמים יהיו זריקות סטרואידים, השמנת יתר, גיל, קשת גבוהה וחוסר יציבות בקרסול.


סימנים וסימפטומים

לצערנו לרוב לקרע בגיד אכילס אין סימנים מקדימים וה pop"" / תחושת ה- "ירו לי בגיד אכילס" הראשון שתרגישו יהיה קרע בגיד האכילס, ובנוסף חוסר יכול לבצעPoint הקרסול, קושי בעמידה על קצות האצבעות, נפיחות ושטפי דם.


אבחון- מנגנון הפציעה, מיקום הכאב, אחידות הגיד, Thomas test- לחיצה על שרירי התאומים אשר במצב תקין יגרום לביצוע תנועת point בקרסול.


טיפול שמרני (ללא ניתוח), על הקרסול להיות מגובס למשך כ-8 שבועות כאשר הקרסול בצורת point, ולאחר מכן להתחיל פיזיותרפיה. בגישה השמרנית נמנעים מסיבוכים אפשריים מהניתוח כמו זיהום, קיצור יתר של הגיד ופגיעה בעצבים. אך לדעות מסוימות ישנו סיכוי גדול יותר לקרע חוזר מאשר בגישה הניתוחית.

טיפול ניתוחי- ניתוח גיד אכילס בצורותיו השונות מבוצע לרוב תחת הרדמה כללית. במהלך הניתוח מבצעים תפירה של הגיד בשתי קצותיו ע"י שימוש בתפרים פיזיולוגים חזקים. לעיתים משתמשים בפיסת רקמה נוספת על מנת לחזק את התפר.


לסיום תופרים את השכבות התת עוריות והעור, וחובשים את השוק וכף הרגל בכל היקפם.

גם כאן כמו בטיפול השמרני הקרסול יקובע זמנית ע"י גבס או סד הליכה למשך כ8 שבועות. בשלב הראשון, הגבס או הסד ימוקמו כאשר כף הרגל מצביעה כלפי מטה, על מנת לאפשר את החלמה של הגיד בעקב, ללא מתיחה שלו.


משום שהטיפול בקרע בגיד האכילס יכול לכלול טיפול ניתוחי וטיפול שאינו ניתוחי (שמרני), מומלץ להתייעץ עם אנשי המקצוע הרלוונטיים (הפיזיותרפיסט והאורתופד) על שיטת הטיפול ולבנות עם הפיזיותרפיסט תכנית שיקום מפורטת ומותאמת אישית לצרכי המטופל.


יש חשיבות למידת הרווח בין שני חלקי הקרע, ברווח גדול בין שני חלקי הקרע יש עדיפות לניתוח.

בממוצע 77% חוזרים לבצע ספורט באותה הרמה כמו לפני הפציעה ולרוב זמן ההחלמה הן בגישה הניתוחית והן בגישה השמרנית הינה 6 חודשים.


חשוב לציין כי בשתי האופציות הטיפוליות, המטופל יחל בפיזיותרפיה בהתאם לפרוטוקול שיקום.

המטופל צפוי לעבור תרגול רב על- מנת לשפר טווחים, מתיחות, חיזוקים מסוגים שונים (איזומטרים, אקסצנטרים וקונצנטרים), טיפולים מנואליים, תרגול פרופריוספציה וקורדינאציה שרירית, גירויים חשמליים, ועוד שיטות מגוונות של טיפול לפי הצורך.


מטרת העבודה במכון הפיזיותרפיה הינה להחזיר את המטופל לרמת התפקוד הקודמת אותה ביצע לפני הפציעה.

bottom of page